GDPR over de grenzen heen

Interesse?

Laat het ons weten.

INTERESSE? NEEM CONTACT MET ONS OP

Facebook en Cambridge Analytica: twee begrippen die de laatste tijd vaker in het nieuws zijn verschenen dan eender welk ander onderwerp. 

Architecture Business Cabinet 325229

Het kluwen op Facebook

Iedereen met een Facebookaccount is er vast al mee geconfronteerd: instellingen aanpassen op Facebook is een dagtaak; alles staat een beetje overal. Maar na het recente schandaal heeft Facebook – weliswaar vervroegd – beslist alles toegankelijker te maken zodat alle privacy-instellingen gebundeld staan.

Privacy en bescherming van persoonsgegevens zijn helemaal hot en trending door GDPR en het laatste Facebookschandaal. Het feit dat Facebook nu al zijn instellingen begint aan te passen, duidt op het feit dat GDPR ook aan de andere kant van de grote plas serieus genomen wordt.  

Niet alleen Europa

GDPR beperkt zich niet tot de Europese grenzen, maar gaat veel verder dan dat. Overzeese bedrijven die hier diensten aanbieden moeten zich ook aan de regels houden.

Google had al een flexibelere manier om de persoonsdata te bekijken, op te vragen en te verwijderen, maar gaat het nog wat makkelijker maken. Als een bedrijf gebruik maakt van een AdWords-campagne om gepersonaliseerde reclame de deur uit te krijgen, zal het daar voortaan toestemming voor moeten vragen, doet het dat niet of geef je geen toestemming, dan toont Google alleen niet-gepersonaliseerde reclame.

Voor Amerikaanse bedrijven is het voorlopig nog koffiedik kijken naar de gevolgen en de manier waarop Europa de regels zal toepassen en bestraffen. Silicon Valley begon alvast licht te panikeren toen ze hoorde dat de boetes kunnen oplopen tot 4% van de wereldwijde omzet. 

Europa

Zoals u weet, is 25 mei 2018 de deadline om in regel te zijn met GDPR. Heeft u zelf nog vragen over uw compliancy of vragen over wat bedrijven met uw gegevens doen en wat u daaraan kunt doen? Contacteer ons dan en wij doen het nodige om u de juiste informatie te geven.